• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Word lid
LVGO

LVGO

Belangenbehartiging gemeenschappelijk wonen 50plus

  • Home
  • Nieuws
  • Locaties
    • Overzicht Nederland
    • Vind een woongroep
    • Vind een initiatiefgroep
    • Wachtlijsten en oproepen
    • Vermelden of wijzigen
    • Andere woonvarianten
  • Voor starters
    • Wat is ...
    • Iets voor mij?
    • Oriënteren
    • Stappenplan
    • Huren
    • Kopen
    • De groep
  • Voor bewoners
    • Bestuur
    • Het pand
    • Financiën
    • Communicatie
    • Woonplezier
    • Zorg
  • Diensten
  • De LVGO
    • Over ons
    • Agenda
    • Publicaties
    • Wijzer Wonen (ledenblad)
    • Bestuur LVGO
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Word lid
  • Contact
Home / Nieuws / Geen onderdeel van een categorie / Hulp bij ongenoegen

Hulp bij ongenoegen

17 juli 2020 · 1 Reactie

Het EHBO-team (Eerste Hulp Bij Ongenoegen) van de LVGO wil ook in corona-tijd groepen van dienst zijn. In maart moesten we onze activiteiten bij woongemeenschappen abrupt onderbreken. Daarna bleef het lang stil op het mailadres ehbo@lvgo.nl. Was dat een goed teken? We wisten het niet …

Corona kan woongemeenschappen in een lastig parket brengen. Heel letterlijk zelfs: parket betekent van oorsprong ‘afgeperkte ruimte’. En inderdaad, de gemeenschappelijke ruimte is vaak niet groot genoeg voor alle bewoners als je anderhalve meter afstand moet houden. Bovendien kun je in groepsverband op voldoende afstand van elkaar nauwelijks een goed gesprek voeren. Helemaal niet als de verhoudingen verstoord dreigen te raken (of al zijn).

Echte verbondenheid

De indruk bestaat dat goedlopende woongemeenschappen de wegen wel weten te vinden om de communicatie gaande te houden. Een nieuwsbrief, telefoonketting, vergaderen per zoom: alle middelen worden ingezet. Al blijft het lastig om als groep echt verbonden te blijven. Vooral als er iets te vieren valt of iemand overlijdt, is het een hele kunst om iedereen er goed bij te betrekken.

Wacht niet te lang

Nog moeilijker wordt het als er toch al irritaties leven in een groep. Dan kan een half woord in de mail genoeg zijn voor een compleet misverstand. Bij woongemeenschappen waar al ongenoegens waren, lijken de spanningen in corona-tijd soms extra snel op te lopen. Wat te doen? Wij raden je aan: mail het EHBO-team bij problemen en probleempjes binnen de woongroep en wacht niet te lang.

Iedereen verantwoordelijk

Het EHBO-team biedt een onafhankelijk luisterend oor en denkt mee over middelen en mogelijkheden van de groep zelf om problemen op te lossen. Daarbij is iedereen verantwoordelijk: de problemen kunnen niet alleen maar bij het bestuur worden gelegd. Kijk daarom binnen de groep naar de kwaliteiten van alle leden: hoe kun je die inzetten om een probleem op te lossen? Vraag welke mensen het probleem gaan oppakken. Het EHBO-team kan hen daarbij ondersteuning bieden.

Ook in de zomer is het EHBO-team bereikbaar via ehbo@lvgo.nl.

Facebook0Tweet0Pin0LinkedIn0

Categorie: Geen onderdeel van een categorie, Uitgelicht

Lees Interacties

Reacties

  1. Laila zegt

    18 juli 2020 om 19:11

    Mooi om te lezen dat jullie zo betrokken zijn.
    Voor hulp in positieve en negatieve tijden en situaties.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

  • Privacy
  • Over deze website
  • Word lid
  • Samenwerkingspartners
  • Contact

Maandelijks het laatste nieuws in je mailbox?
Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van de LVGO (ook voor niet-leden).

Aanmelden nieuwsbrief

LVGO
Ringmus 48, 8121 JL Olst
E-mail: info@lvgo.nl
030 820 09 65

  • Facebook

copyright © 2021 LVGO · Website: Alva Design

Altijd op de hoogte?

Meld je aan voor de gratis LVGO-nieuwsbrief!

Iedere maand, voor leden en niet-leden.

Aanmelden