Wat gebeurt er met je digitale leven als je er niet meer bent? Met de campagne ‘Ik ga dood en laat na…’ wil Oneindig Online mensen bewuster maken van je leven in de digitaliserende wereld.
We zitten op Facebook, Twitter en Instagram, hebben accounts bij webwinkels als Bol en Wehkamp, zijn lid van streamingdiensten en handelen via Marktplaats of Vinted. We hebben klantenkaarten en mailen via Outlook of Gmail. Voor al deze toepassingen zijn er gegevens opgeslagen op het wereldwijde web: inloggegevens, wachtwoorden, klantgegevens, mailadressen, telefoonnummers, foto’s, filmpjes, notities, meningen en documenten. Online leiden we een net zo actief leven als in real life.

Wat wil je met die nalatenschap? Mag het allemaal blijven staan en mogen nabestaanden daar vrijelijk in grasduinen? Of moet alles worden opgeschoond, en hoe moet dat dan? Of wilt u nog voor uw dood online schoon schip maken? Het zijn zaken waar zeven op de tien Nederlanders nog nooit over hebben nagedacht. Dat moet anders, vindt de Alliantie Digitaal Samenleven.
Ik ga dood en laat na…
Met de campagne ‘Ik ga dood en laat na…’ wil de Alliantie Digitaal Samenleven, een groep van bedrijven en publieke en maatschappelijke organisaties, mensen laten nadenken over wat ze na hun overlijden online achterlaten. De speciale campagnewebsite bevat veel informatie en staat vol handige tips en handleidingen.
Bron: KBO-Brabant
Beeld: Oneindig Online
Yvonne zegt
Voorbeeld. Als je LinkedIn account actief blijft, dan krijgen je connecties bij elke mijlpaal ( zoals zoveel jaar in dienst) een bericht en kunnen reageren. Vond ik zo naar om te zien bij een overleden collega, dat ik de reagerenden heb laten weten dat hij er niet meer is en ik heb familie opgespoord om hen te laten weten dat alleen zij het accoount kunnen opheffen.