Op vrijdagmiddag 1 juni om 16.00 uur was het zover: alle bewoners van woongroep De Roef in Amsterdam werden met een feestelijke cocktail ontvangen in de vernieuwde algemene ruimte ’t Kraaiennest. Hier was een langdurig proces aan vooraf gegaan.
Meerdere bewoners hadden last van de slechte akoestiek in ’t Kraaiennest, vooral tijdens onze wekelijkse borrel. Een geluiddempend plafond bleek te duur. Uiteindelijk hebben vier bewoners het initiatief genomen om tot een oplossing te komen.
Vertrouwen
Van een andere woongroep kregen we heel bruikbare adviezen. Omdat de bewoners daar allemaal een andere mening hadden – waar is dat niet! – en ze niet tot overeenstemming kwamen, werd een externe kracht ingehuurd. Die kosten wilde de groep van vier, die zich Kraaiennest Ahoy is gaan noemen, besparen door aan de Vergadering van Bewoners het vertrouwen te vragen en een fiat voor een maximaal budget. Daarmee gingen we aan de slag.
Honderden appjes
We hebben veel vergaderd en honderden appjes uitgewisseld om tot overeenstemming te komen over de vele creatieve ideeën. Daarbij hadden we de afspraak dat we alles alleen met instemming van alle vier zouden uitvoeren. Iedereen had zijn eigen inbreng: het zoeken op internet, het berekenen van het geluiddempende effect van sommige maatregelen en het bewaken van het budget. Regelmatig gingen we met z’n vieren op pad: we hebben dingen gekocht, meegenomen, getoetst en weer teruggebracht. Het doel was om alles dat geluid weerkaatst, zoals de formica tafels en de prenten achter glas, te elimineren, te bedekken of een andere plek te geven. Daarbij wilden we zoveel mogelijk van het bestaande behouden. Nieuwe gordijnen vonden we op Marktplaats in de goede maat, hoeveelheid en kleur!
Verrassingseffect
Minstens zo belangrijk was dat we binnen het budget bleven van € 2.000. Dat werd een heel gepuzzel en het is ons gelukt! De uitvoering van alles hielden we in eigen hand om een zo groot mogelijk verrassingseffect te bereiken. Voor een enkel klusje hebben we een andere bewoner gevraagd. Voor het schilderen van de hele ruimte is een externe schilder ingehuurd.
Het plan was om tussen twee vrijdag-middagborrels de klus te klaren. Een week lang was de ruimte voor niemand anders dan wij vieren toegankelijk. Alles is ingepakt, opgestapeld, afgedekt, losgeschroefd (stopcontacten), gaatjes zijn gevuld zodat de schilders hun werk konden doen. Toen kwam het leukste deel: het ophangen van gordijnen, wandbekleding, de foto’s op canvas, alles aan de achterkant voorzien van fiberfill. Het effect van alle inbreng konden we nu eindelijk zelf zien! De volgende vrijdag om 16.00 uur kon de deur open.
Fris en modern
Wij realiseerden ons vanaf het begin dat je het nooit iedereen naar de zin kan maken, maar kregen het toch voor elkaar dat bijna alle bewoners enthousiast waren over het resultaat. De ruimte heeft een frisse en moderne uitstraling gekregen die de meeste ouderen waarderen, en ook de toekomstige jongere bewoners zal aanspreken.
Aleid van Papenrecht
Dit artikel verscheen eerder in Wijzer Wonen.