Ieder lid van een woongemeenschap heeft de verantwoordelijkheid de gemeenschap tot een plezierige plek te maken. Maar het bestuur van een woongemeenschap heeft daarnaast een speciale taak: het besturen van de woongemeenschap met ‘harde’, formele aandachtspunten en ‘zachte’ kanten. Deze themamiddag gaat vooral over hoe invulling te geven aan de ‘harde’ kanten.
Deze themamiddag is inmiddels volgeboekt. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Het bestuur van een woongemeenschap (voorzitter, penningmeester, secretaris) krijgt te maken met het regelen van allerlei zaken die je niet dagelijks tegenkomt. Dat zijn soms juridische zaken, wettelijke verantwoordelijkheden, financiële aspecten… allerlei dingen aan de ‘harde’ kant van besturen. Daarnaast zijn er ook ‘zachte’ kanten die te maken hebben met de sfeer en de manier van met elkaar omgaan in een woongemeenschap.
Tijdens deze themamiddag gaan we vooral in op de ‘harde’ kant van besturen. Denk daarbij aan de individuele en gezamenlijke verantwoordelijkheid van het bestuur, de statuten en het reglement. Ook hoort hierbij de vraag: wat voor bestuur wil je zijn? Welke taken en verantwoordelijkheden horen daarbij en welke risico’s? En hoe zit het met de regelgeving?
Adam van Bergeijk, adviseur wet- en regelgeving stichtingen en verenigingen bij Vereniging NOV (Landelijke branche organisatie vrijwillige inzet), inventariseert de onderwerpen/vraagstukken waar je als bestuur van een woongemeenschap mee te maken krijgt en bespreekt deze punten. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ervaringen en stellen van vragen.
Themamiddag Besturen doe je zo!
Voor wie? Vooral voor bestuursleden van woon- of initiatiefgroepen of bewoners / leden die belangstelling hebben voor een bestuursfunctie binnen de groep, (collectief) LVGO-lid of geen lid.
Wanneer? vrijdag 22 november 2024
Waar? Woongroep Het Kwarteel, Anna Blamanweg 36, Culemborg
Kosten? Leden € 6,-, niet-leden € 19,00 (word nu lid en krijg gratis toegang tot deze themamiddag als welkomstgeschenk)
Programma
13.30 uur: Inloop
14.00 uur: Welkom en kennismaking, door Hermien Miltenburg, voorzitter LVGO
Eerste inventarisatie door Adam van Bergeijk, adviseur wet- en regelgeving
Veel voorkomende zaken waar (aspirant)bestuurders en leden mee te maken krijgen:
– Statuten en Huishoudelijk reglement
- UBO zaken (ter voorkoming van fraude, witwassen ed.)
- WBTR, Wet Bestuur Toezicht Rechtspersoon
- Vrijwilligersvergoeding
- Verzekeringen
- Veiligheid
Adam Bergeijk staat bij deze en andere onderwerpen stil. Wat weet je al als (aspirant)bestuurslid en waar wil je dieper op ingaan?
Pauze
Doorpraten in kleine groepen: ‘Wat leeft er in jouw woongemeenschap? Wat voor bestuur wil je zijn, uitvoerend of meer vanuit grote lijnen? Tegen welke regels lopen jullie aan?
Hoe verloopt je bestuursvergadering?
Adam Bergeijk kan ter plekke adviseren. Ook schuift een juridisch adviseur aan vanuit het LVGO INFOteam het juridisch adviesteam van de LVGO schuift aan.
Nabespreking: Wat vond je opvallend aan de discussie? Wat neem je mee naar huis?
16.15 – 16.30 uur: Afsluiting
Joke van den Heuvel zegt
Jammergenoeg is de themamiddag Besturen volgeboekt. Komt er misschien een 2e middag?
Yolanda Stil zegt
Met enige regelmaat organiseert de LVGO bijeenkomsten rond dit thema. Op dit moment is echter nog niet bekend wanneer. In ieder geval niet meer in 2024. Advies: houd de agenda in de nieuwsbrief in de gaten.
Alex de Block zegt
Jammer, ik heb de agenda heel lang in de gaten gehouden en het duurde lang voordat aanmelden mogelijk was. Ja en nu ben ik dan toch helaas te laat.
Yolanda Stil zegt
@Alex, besturen van een woongemeenschap is een regelmatig terugkerend thema bij de LVGO. Houd vooral de aankondigingen in de nieuwsbrief in de gaten.