Iedereen heeft wel eens een verschil van mening. Of het nu op je werk is, in je relatie, in het verkeer, of in je woongroep. En meestal komen we daar ook wel weer netjes uit. Maar dat lukt niet altijd. Dan is het prettig als je er iemand bij kunt halen die het snapt, die onpartijdig is, en die goede raad en bemiddeling kan verschaffen. Het EHBO-team (Eerste Hulp Bij Ongenoegen) van de LVGO kan daarin helpen. Twee leden uit dit team vertellen hoe dat in zijn werk gaat, maar ook hoe je zelf kunt voorkómen dat een meningsverschil een probleem wordt.
Zoals alle medewerkers bij de LVGO zijn ook Frieda Boekel en Marja van den Sigtenhorst vrijwilligers, maar met een vracht aan professionele ervaring. Beiden hebben werkervaring in buurtbemiddeling en mediation. Zo brengen alle leden van het EHBO-team waardevolle ervaring mee. Marja: ‘Belangrijk is je te realiseren dat het EHBO-team belangeloos en neutraal is. Het gaat ons niet om wie gelijk heeft, maar hoe partijen weer met elkaar verder kunnen.’
Eerste signalen van ongenoegen
Frieda: ‘Nu na de zomerperiode is altijd een mooi moment om te kijken hoe de woongemeenschap erbij zit. Voelt iedereen zich nog prettig in de groep? Ik benoem hierin altijd vier signalen die kunnen duiden op dat het op dit punt toch niet meer helemaal lekker loopt:
1e signaal: Je hebt zelf een niet-pluis-gevoel: “Wat is er toch? Hier klopt iets niet, dat voelt niet goed.”
2e signaal: Wanneer je merkt dat er negatief geroddeld wordt over iemand. Er wordt binnen de woongroep natuurlijk wel eens over anderen gesproken, maar als dat een negatieve bijklank krijgt, dan moet je oppassen: “Als er iets te halen valt, staat hij vooraan. Maar moet er iets gedaan worden, dan zie je hem niet.” Vraag dan gewoon eens of er iets aan de hand is.
3e signaal: Als het steeds lastiger wordt om vrijwilligers te vinden: “Dat ging altijd prima, maar nu kan ineens de koffiedienst niet meer opgevuld worden.”
4e signaal: Je merkt dat mensen afhaken, terwijl onduidelijk is waarom. Bewoners hebben tuindienst, maar komen ineens niet meer. Of ze mijden het koffie-uurtje.’
Marja: ‘Het zijn allemaal zaken die maken dat de sfeer in de groep verandert. Geleidelijk wordt het minder gezellig. Er wordt minder belangstellend naar elkaar gevaagd. Men kijkt minder naar elkaar om en er ontstaat groepsvorming.’
Wat je vooral niet moet doen
Marja: ‘Een belangrijk valkuil is er van uitgaan dat het vanzelf wel weer goed komt. Bijvoorbeeld door te denken: “Mensen moeten gewoon niet zo moeilijk doen.” En soms lossen dingen zich ook inderdaad zelf op. Maar vaak zet de situatie zich vast of verergert. Zeker als bestuur moet je daar alert op zijn. Als je dan niet weet hoe dit aan te pakken kan je contact opnemen met het EHBO- team.
Conflicten tussen twee bewoners onderling nemen wij niet in behandeling
Individuele ongenoegens of een conflict tussen twee bewoners onderling nemen we niet in behandeling. Tenzij een individueel conflict de hele groep beïnvloed. Bij aanvragen vanuit meerdere bewoners, ook niet-bestuursleden, kijken wij nauwkeurig of we iets kunnen betekenen, altijd in overleg met betrokkenen. Maar we werken nooit buiten een bestuur om. Daarmee is het werken aan een oplossing overigens nadrukkelijk niet de verantwoordelijkheid van het bestuur alleen.’
Wat je wel kunt doen
Frieda: ‘Onthoud als ezelsbruggetje ANNA: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Vraag door in plaats van direct reageren. Neem signalen serieus. Stap op mensen af en probeer er achter te komen wat er aan de hand is. Doe dat onbevooroordeeld en met oprechte belangstelling. Dat levert je nieuwe inzichten. Als er op af stappen moeilijk is, initieer dan bijvoorbeeld een borrel, een kaartavond of een wandeling. Of grijp een verjaardag aan om met iemand in gesprek te komen.
Het is fijn er een onafhankelijk iemand bij te betrekken. Iemand die er niets bij te winnen heeft. Dat kan het EHBO-team zijn.
’ Marja: ‘Maar het blijft natuurlijk soms lastig. Je hebt immers onvermijdelijk ook je eigen ideeën. Als bewoner ben je snel beïnvloed. Dan is het lastig neutraal te blijven en met je vragen het antwoord niet al een bepaalde richting in te sturen. Daarom is het fijn er een onafhankelijk iemand bij te betrekken. Iemand die er niets bij te winnen heeft. Dat kan het EHBO-team zijn, maar wellicht ook iemand uit het bestuur of bijvoorbeeld buurtbemiddeling aangeboden vanuit de gemeente.’
Hoe gaat het EHBO-team te werk
Marja: ‘Vraag je je af of we iets voor je kunnen betekenen, mail dan naar ehbo@lvgo.nl. Schets kort de situatie en vergeet niet de contactpersoon te vermelden, zijn of haar rol binnen de woongemeenschap (betreft het bijvoorbeeld een bestuurslid?) en zijn of haar contactgegevens. Binnen het team bekijken we wie deze aanvraag het beste op kan pakken en nemen dan zo spoedig mogelijk, meestal binnen enkele dagen, liefst telefonisch contact op. We werken vanuit het team daarin altijd met z’n tweeën. Soms zijn een paar telefoontjes al genoeg, soms komen we langs voor een één-op-één- of groepsgesprek. Voor deze dienstverlening vragen wij dan een vrijwillige bijdrage om eventuele onkosten te kunnen dekken.
Meer informatie over het EHBO-team vind je hier.
Tekst: Yolanda Stil
Beeld: iStock
Nicolette Christiaanse zegt
Wat goed dat er een EHBO is. Ik ben nog maar net lid van de LVGO en ik vind het fijn om te merken dat er zo realistisch met de mogelijkheid van ongenoegens wordt omgegaan.
Marja van den Sigtenhorst, coördinator EHBO-team zegt
Wat een leuke reactie, Nicolette. Dankjewel dat je ons werk een warm hart toedraagt en mail ons gerust als je informatie of advies wilt.