Je woongemeenschap doet mee aan de GemeenschappelijkWonenDag. Maar hoe zorg je dat er ook mensen langs komen op deze open dag? De lokale pers speelt hierin een belangrijke rol. Hoe pak je dat aan?
Een open dag staat of valt met bezoekers. Dat hoeven er niet perse veel te zijn, als het maar mensen zijn die je graag meer over je eigen woongemeenschap en gemeenschappelijk wonen van 50-plus wilt vertellen. Daarvoor is het belangrijk dat zij weten dat ze 20 mei welkom zijn en waarom. Huis-aan-huis bladen en regionale pers spelen hierin een belangrijke rol. Redacties zijn echter in de regel krap bemenst en geholpen wanneer zij snel kunnen zien waarom informatie interessant genoeg is om te publiceren. Daarbij helpt het ook wanneer de redactie meteen over tekst beschikt die zij desgewenst direct kunnen overnemen.
Voorbeeld-persbericht voor deelnemende woongemeenschappen
Om redacties op hun wenken te bedienen bestaat het fenomeen persbericht. De LVGO heeft een voorbeeld-persbericht gemaakt dat als basis kan dienen voor woongemeenschappen om de pers te benaderen. Je kunt dit als word-bestand onderaan dit bericht downloaden. In het oranje tekst-delen die je zelf kunt invullen. Verder staat het ieder natuurlijk vrij zaken toe te voegen of weg te laten. Bijvoorbeeld wanneer de wethouder Wonen al positief gereageerd heeft op jullie uitnodiging. Meld dat dan meteen in de eerste alinea.
Een paar tips vooraf:
- Waarschijnlijk beschik je al over een relevante perslijst. Maak deze anders alsnog. Denk hierbij aan huis-aan-huis bladen en andere plaatselijke en regionale kranten en nieuwsbrieven. Vergeet hierin niet ook websites mee te nemen: steeds meer gaat ook deze nieuwsvoorziening via het internet.
- Denk niet alleen na over hoe je individuele bezoekers en mogelijk toekomstige bewoners kunt interesseren, maar ook meer professioneel geïnteresseerden: Personen werkzaam bij organisaties die iets voor je woongroep of gemeenschappelijk wonen in het algemeen kunnen betekenen. Denk aan de wethouder Wonen of een directielid van de woningcorporatie.
- Besluit je professioneel geïnteresseerden uit te nodigen, zoek dan even uit hoe hij of zij precies heet: Iemand die persoonlijk wordt aangeschreven voelt zich in de regel al meer aangesproken.
- Ken je iemand binnen een redactie persoonlijk dan kan je er voor kiezen deze ook persoonlijk (telefonisch) te benaderen. Dat geldt natuurlijk ook voor anderen die je wilt attenderen en/of uitnodigen.
- De LVGO, VGW en GEN-NL zorgen samen voor het aanschrijven van landelijke media. Daarin wordt, net als in het voorbeeld-persbericht dat je onderaan dit bericht voor eigen gebruik kunt downloaden, ook het belang van gemeenschappelijk wonen in het kader van de huidige woningmarkt en het welzijn van 50-plussers aangekaart. Hiermee heeft de pers nog een extra, actuele reden om aandacht aan de open dag en jullie deelname hieraan te besteden. Vergeet dit soort redenen ook niet te vermelden in eventuele uitnodigingen aan bijvoorbeeld de gemeente.
Interessante links
Hieronder enkele links naar informatie waar je de pers en/of gemeente in je persbericht of andere correspondentie nog op kunt attenderen:
- De gratis te downloaden LVGO-brochure ‘Starten met een woongemeenschap’ over het opstarten van een nieuw initiatief en welke rol de gemeenten en/of woningcorporatie daarin kan spelen.
- Een oproep van de LVGO met KBO-Brabant (met 120.000 leden een van de grootste seniorenverenigingen in Nederland) aan gemeenten om hun rol als aanjager in het woonbeleid voor senioren op te pakken.
- Algemene informatie over gemeenschappelijk wonen van 50-plus.
- Informatie over de LVGO en de manier waarop zij de belangen van gemeenschappelijk wonen 50-plus behartigt.
Voorbeeld te gebruiken persbericht
Download hier een voorbeeld-persbericht.
Beeldmerk GemeenschappelijkWonenDag: Mieke Driessen
Geef een reactie