In korte tijd kregen we te stellen met de effecten van het Coronavirus. Is het niet met het virus zelf, dan toch met de gevolgen daarvan voor ons sociaal-maatschappelijk leven. Voor het bestuur van woongroep De Laak in Amersfoort betekende dat een bezinning op de prioriteiten nu. Besloten werd de bekendmaking daarvan per Nieuwsbrief te doen. Het bestuur stelde zich de volgende vragen:
Wat stellen we voor?
De interne boodschappendienst. Deze is spontaan tot stand gekomen door het aanbod van een 6-tal bewoners om voor anderen, die er zelf niet meer op uit kunnen of durven gaan, boodschappen mee te willen brengen. Online bestellingen worden momenteel soms met meerdere dagen vertraging afgeleverd. Om het aantal verplaatsingen zoveel mogelijk te beperken, wordt één supermarkt per verplaatsing bezocht. Aankondigingen wie wanneer waarheen winkelt, worden in de onderlinge-contact-app gedaan, de snelste manier op zoveel mogelijk mensen op eenvoudige wijze op de hoogte te stellen.
De externe boodschappendienst. Uit onze nabije omgeving kwam van twee mensen het aanbod behulpzaam te willen zijn, bijvoorbeeld voor het doen van boodschappen of het halen van medicijnen. Besloten is alles eerst zoveel mogelijk intern op te lossen. Om pinpasfraude te voorkomen vindt de verrekening van de boodschappen als volgt plaats: de haler betaalt de boodschappen met eigen pinpas. Het bonnetje met het eigen bankrekeningnummer wordt tezamen met de boodschappen afgeleverd. De ontvanger maakt het bedrag van het bonnetje dezelfde dag over aan degene die het heeft voorgeschoten.
Wat stellen we uit?
Alle groepsactiviteiten in onze gemeenschappelijke Salon. En een algemene ledenvergadering die eigenlijk gehouden zou moeten worden in verband met een bestuur vacature.
Wat stellen we in?
De calamiteiten-app: het is in ieders eigenbelang daarop aangesloten te zijn en de snelste manier van communiceren als er iets werkelijk mis is: de lift valt uit, de warm- of koud watervoorziening weigert dienst, het licht valt overal uit, er zijn mensen in huis die hier zeker niet thuishoren. Het gaat dus om calamiteiten, waarvan wij allen hinder of last ondervinden. Wie meent als eerste een dergelijke calamiteit te ontdekken, meldt dat telefonisch aan de huismeester. Deze stelt iedereen via deze app op de hoogte van wat er aan de hand is, en welke actie daarop al ondernomen is, of wordt. Hij is feitelijk de enige die op deze app berichten aan iedereen verzendt. Geen reacties geven op deze app.
Wie wil reageren, of gewoon het hart wil luchten, kan dat doen op de onderlinge-contact-app. Dat is de plek om iets te delen met iedere aangeslotene. Wie de inhoud van de app bekijkt en leest, ontdekt dat dat gaat van filmpjes over Corona, over het waarom en waartoe, tot aanbod en vraag bij het doen van boodschappen, van grapjes en humor tot het uiten van zorgen, frustratie, van woorden ter bemoediging, tot nieuw opkomende vragen, ideeën en suggesties, hoe in deze woelige tijd ons woonideaal waar te maken met elkaar.
Sander Bloemendal
Geef een reactie