De Dassenburg in Houten bestaat al bijna dertig jaar en al die tijd is het gelukt om ruzie en gedoe over financiën buiten de deur te houden. Hoe pakken ze dat aan? Is er een gouden tip?
Dieter Versteegh, penningmeester en tijdelijk secretaris en zelf bijna 80 jaar, woont sinds tien jaar in De Dassenburg, een woongemeenschap met 22 sociale huurappartementen en 29 bewoners.
Naast huur betalen de bewoners aan woningcorporatie Viveste servicekosten en een klein bedrag aan verzekeringen, waarvoor bepaalde reparaties binnenshuis worden uitgevoerd. De binnentuin dient als gemeenschappelijke ruimte; het onderhoud daarvan betaalt Viveste in hoofdzaak vanuit de servicekosten.
Voorzieningenpot
Aanvankelijk waren niet alle bewoners lid van de bewonersvereniging, tegenwoordig betaalt iedereen de jaarlijkse contributie van € 40. Naast die contributie ontvangt De Dassenburg € 410 subsidie van Viveste.
Voor de binnentuin besteedde Viveste € 3.000 per jaar vanuit de ontvangen servicekosten. Daarvoor kwam de hovenier wekelijks langs. In goed overleg hebben de bewoners in 2011 besloten het onderhoud grotendeels zelf te doen. De hovenier komt nu maandelijks langs en de bewoners verlaagden daarmee deze kosten tot € 2.000. Zij krijgen nu jaarlijks een klein bedrag terug van de betaalde servicekosten. Een klein deel daarvan wordt op vrijwillige basis in een voorzieningenpot gestopt.
De uitgaven van de commissie Lief en Leed gaan niet via de boekhouding. De twee commissieleden halen zelf één keer per jaar deur aan deur geld op en verzorgen o.a. een bloemetje bij vreugde of verdriet.
Jaarvergaderingen
Aanvankelijk vergaderden de bewoners één keer per jaar. Later is daar een tweede vergadering bijgekomen in oktober, zodat de (voorlopige) begroting voor het komende jaar eerder gepresenteerd en besproken kan worden. De penningmeester geeft inzicht in de boekhouding en legt verantwoording af aan de leden van de bewonersvereniging. De kascontroles vinden naar behoren plaats.
Tips van Dieter
Het zal niemand verrassen dat Dieter ‘openheid’ aanbeveelt ter voorkoming van ruzie en gedoe. Het relatief eenvoudige en overzichtelijke boekhoudsysteem, dat ook voor niet-boekhouders begrijpelijk is, vergroot die transparantie.
Maria Leemreize
Dit is een verkorte versie van een artikel dat ook in Wijzer Wonen is verschenen.