Nieuwe woonvormen zijn steeds vaker onderwerp van gesprek en als woongemeenschap heb je er baat bij om in die gesprekken genoemd te worden. Niet pas op het moment dat je nieuwe bewoners zoekt, maar ook de periodes daar tussenin. Hoe pak je dat aan?
Mensen die op zoek gaan naar een nieuwe woonvorm, doorlopen een aantal stappen. In de eerste fase realiseren ze zich dat de huidige woonsituatie niet meer volstaat, om welke reden dan ook. Ze bespreken dit vaak eerst met familie en vrienden en kijken dan om zich heen naar andere opties.
Oriëntatiefase
Vooral in de tweede fase, de oriëntatiefase, staan mensen open voor informatie. Als woongemeenschap kun je daarop inhaken met bijvoorbeeld een bijeenkomst onder het motto:
Denkt u na over hoe u in de toekomst wilt wonen? Neem eens een kijkje in onze woongemeenschap.
Of regel een informatief artikel in de plaatselijke krant. Zo geef je mensen de kans zich vrijblijvend te informeren. Timmer gerust met enige regelmaat aan de weg: er is steeds een nieuwe groep die zich in de oriëntatiefase bevindt. Bovendien lezen ook wethouders en woningcorporaties dit soort artikelen.
De rol van internet
Vervolgens gaan mensen op zoek op internet. Nu de LVGO meer de publiciteit opzoekt, komen er meer bezoekers op de website. En wat blijkt: de meesten kijken in de rubriek ‘locaties’. Men wil weten wat er in de omgeving ’te koop’ is. Zorg daarom dat zowel je eigen website als de vermelding onder locaties op deze website actueel en aansprekend zijn.
Aantrekkelijke woongemeenschap
Geef niet alleen feiten, zoals het aantal woningen en bewoners; beschrijf waar mogelijk (kort) de gezamenlijke uitgangspunten en de meest naar voren springende activiteiten. Wat maakt jullie woongemeenschap aantrekkelijk voor potentiële bewoners? Voor aanvullingen op de site van de LVGO kan tekst (en beeld) gestuurd worden naar info@lvgo.nl. Zo komt iedereen er goed op te staan.