In Amersfoort bestaat al lange tijd overleg tussen plaatselijke woongemeenschappen. De voorzitter bood tijdens een van onze bijeenkomsten aan om zijn expertise in te zetten voor een workshop over communiceren.
Om een inkijkje te geven in de workshops sprak ik workshopgever Sander Bloemendal van woongemeenschap De Laak en deelneemster Paula van Dijk van de Bloemendalse Buitenpoort.
Sander, wat beweegt je om deze workshop spontaan en gratis aan te bieden? ‘Door mijn verhuizing van Limburg naar Amersfoort, ben ik mijn professionele netwerk kwijtgeraakt. Het tijdstip viel bijna samen met mijn pensionering. Maar ik wil graag iets nuttigs blijven doen met de kwaliteiten die ik in mijn leven als leraar, trainer en coach heb verworven. Ruim 30 jaar heb ik de meest waardevol gebleken inzichten geselecteerd, die kunnen bijdragen aan het scheppen van een goed woon-, leef- en werkklimaat. Het verbindende element daarin is onze communicatie. Voor mij is het een feest om een dergelijke training te kunnen geven. Mijn statement is: aan een goed woon- en leefklimaat gaat een goed leerklimaat vooraf.’
Kun je kort aangeven wat de inhoud van de workshop is? ‘Voor een goed leerklimaat is het nodig om kwetsbaar te durven zijn, dat wil zeggen bereid te zijn naar je eigen aandeel in situaties te kijken. Op basis van mijn ervaringen in de woongemeenschap maakte ik het volgende programma:
1. Het 6-fasen-model van Ferdinand Cuvelier:
- E = Eenheidsfase, roze bril
- L = Last van verschillen
- K = Koloniseren van elkaar, macht, strijd
- A = Afweer, afstand nemen van elkaar
- A = Aanpassen aan elkaar
- R = Reële relatie met elkaar.
Het ezelsbruggetje om die fasen te kunnen onthouden is het woord elkaar. Deze fasen, die gelden voor alle soorten relaties, wisselen elkaar cyclisch af.
2. Verbindend communiceren met de 4 stappen van Marshall Roosenberg:
- Feiten: Wat is de feitelijke situatie?
- Gevoel: Wat zijn mijn gevoelens en emoties daarbij?
- Behoefte: Wat is de oorspronkelijke behoefte?
- Verzoek: Wat willen we precies van de ander?
3. Zeg ‘IK’ in plaats van ‘JIJ’, volgens de methode van Thomas Gordon
4. Vraagtechnieken die helpen diepgang in de gesprekken te krijgen
Paula, wat beweegt je mee te doen aan deze workshop? ‘Toen Sander voorstelde deze workshop aan ons te geven, was ik erg enthousiast. ‘Dat kan ik echt goed gebruiken’, dacht ik. Ik heb in mijn leven wel leren luisteren, maar goed communiceren daar weet ik eigenlijk helemaal niets van af.’
Wat zou je eraan kunnen hebben binnen je woongemeenschap? ‘Ja, daar dacht ik ook gelijk aan. Eigenlijk zou iedereen die hier woont, zo’n workshop moeten krijgen en willen volgen! Veel misverstanden, die nu vaak voorkomen in de groep omdat mensen elkaar niet meer verstaan, zouden door een goede communicatie met elkaar verdwijnen.’
Maria Leemreize
Dit is een verkorte versie van een artikel dat eerder in Wijzer Wonen verscheen.