Collectieve leden van de LVGO kunnen gebruikmaken van het EHBO-team (Eerste Hulp Bij Ongenoegen). Dit team beschikt inmiddels over een vracht aan ervaring rond het voorkómen of de-escaleren van ongenoegen en conflicten. Kennis die we graag delen. Bijvoorbeeld: wat te doen wanneer nieuwe bewoners het beter denken te weten?
Doorbreek ingesleten patronen
Het komt geregeld voor dat met nieuwe leden fricties ontstaan, doordat huidige bewoners in het verleden uitgebreide discussies hebben gevoerd om passende afspraken te maken, maar nieuwelingen om allerlei redenen zaken opnieuw ter discussie willen stellen. Bij de ‘oude’ groep ontstaat daardoor de angst dat de veilige haven gevaar loopt, het vertrouwde wordt afgepakt, mensen persoonlijk moeten veranderen, enzovoorts. Het is dan moeilijk een open discussie te voeren en afwijkende meningen (van nieuwelingen) vinden nauwelijks gehoor.
Knelpunt is ook dat groepen weinig traditie hebben om goed naar elkaar te luisteren. Dit af en toe oefenen is zeker de moeite waard om ingesleten patronen te doorbreken.
Als nieuwelingen geen gehoor vinden, kiezen zij vaak noodgedwongen een andere weg, raken geïsoleerd, vertrekken, worden ‘saboteurs’,
Als nieuwelingen geen gehoor vinden, kiezen zij vaak noodgedwongen een andere weg, raken geïsoleerd, vertrekken, worden ‘saboteurs’, of… Dit heeft negatieve gevolgen voor de kracht, de eenheid van de groep en het voortbestaan van de
woongemeenschap. De groep mist dan ook de kans om verouderde afspraken bij te stellen en nieuwe onderlinge verbindingen aan te gaan.
Broedplaats voor patstellingen
Wanneer de nieuweling nog alleen staat, blijft het ongenoegen borrelen en neemt de vertwijfeling toe: ‘Heb ik er goed aan gedaan om me aan deze groep te verbinden? Heb ik hier niets in te brengen? Zijn de aanvankelijke regels in beton gegoten? Waar komt die “regel” vandaan? Het zijn nu toch andere tijden, kunnen de regels niet worden bijgesteld? Waarom kunnen we hier niet open over praten?’ Als de groep nieuwelingen groter wordt, is de kans aanwezig dat zij elkaar vinden in dit ongenoegen en vaak ook ontevreden leden van de ‘oude’ groep meekrijgen om aandacht te vragen voor het
bespreken en eventueel bijstellen van ‘regels’.
Escalatie voorkomen
Hoe doe je dat? Door de ontstane situatie te benutten, de gang van zaken in de
woongemeenschap te evalueren, eventueel te verbeteren door afspraken aan te passen aan de huidige tijd. Een gespreksleider kan hierbij helpen. Na een voorinventarisatie kan die een programma voorbereiden en een open gespreksvoering
begeleiden. Hierdoor is de woongroep beter voorbereid op de toekomst en wordt het samen leven weer leuk.
Meer informatie over het EHBO-team lees je hier.
Lees hier een interview met leden van het EHBO-team: ‘Wie gelijk heeft is niet belangrijk’.
Tekst: Lya Djadoenath en Hetty den Besten, EHBO-team
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in WijzerWonen, editie najaar 2023
Geef een reactie